úterý 21. července 2015

Šik po francouzsku - I. Šatník


Jak jsem napsala v úvodním článku Šik po francouzsku, 
ráda bych se tu a tam věnovala knížce, 
kterou jsem přečetla.
Prvním tématem je náš šatník.


Velmi mne překvapilo pravidlo deset kusů stačí. 
Není to samozřejmě doslova, 
nemůžeme mít základních deset kousků oblečení na jaro, léto, podzim a zimu v naší zeměpisné šířce,
ale jedná se spíše to,
 že na určité období zvolíme deset základních kousků (krom svrchních), 
které lze mezi sebou skvěle kombinovat a věci,
 které nenosíme, nemá cenu skladovat.


Možná to znáte také.
V šatní skříni máte kousky typu:
To se bude ještě někdy hodit,
nebo to se bude ještě nosit.
Věřte tomu, že nebude.
Po přečtení prvního dílu knížky jsem se vrhla na naše skříně 
a divily byste se,
na kolik kousků oblečení jsem narazila,
které jsem snad minimálně rok neviděla a které nám vůbec nescházely.
Ležely v útrobách, schované po tím, co máme nejradši.


Vyřadila jsem tedy věřte nebo ne 6 pytlů oblečení,
které už bylo malé, zastaralé, nemoderní nebo nějakým způsobem poškozené 
a já si říkala, to se ještě unosí na doma.
Neunosí.
Jsem ráda, že jsem šatní skříne protřídila 
a vyřadila to, co už bychom na sebe stejně nikdy nevzali. 
Mám ráda, když je oblečení v úhledných komínkách,
 ale pokud máte skříně přecpané,
komínky se po pár dnech stejně špatně udržují.


Ještě když jsem byla na mateřské,
nosila jsem nejradši sportovní oblečení.
Pravdou je, že dokonce i v zimě u mě tohle sportovnější oblečení ještě dnes převažuje .
Ovšem na jaře a v létě jsem se postupně začala orientovat 
na ženskou módu.
Nebudu tvrdit, 
že nenosím rifle, riflové sukně a tílka,
ale svůj šatník jsem obohatila o šaty , sukně a elegantní trička.
Cítím se v nich skvěle a jak říká můj manžel - vypadám jako ženská.
On má totiž moc rád,
 když nosím sukně nebo šaty.
Takže zařazením těchto kousků do mého šatníku jsem potěšila nejen sebe,
 ale i jeho.


Již zmíněné pravidlo deset kousků stačí sice v tuhle chvíli nejsem schopná dodržet,
 ale začala jsem si více všímat, 
že jednotlivé kousky,
 které doma mám a které jsem si třeba za poslední rok koupila,
  jsou typově podobné a dají se mezi sebou hezky kombinovat.


Když jsme se tuhle s manželem bavili, 
co bych ráda k narozeninám, 
nevěděla jsem.
Cestou z práce jsem se dnes zastavila v mém oblíbeném obchůdku Orsay.
Myslela jsem, že jen nakouknu a uvidím, 
co mají hezkého.
Třeba se vám to stává také.
Když pro něco konkrétního jdete,
nemají nic.
A když se jdete pokochat a jen nakouknout,
....to už znáte jistě dál :-) 


Takže ano, donesla jsem si nádherné šaty 
- nevyužijte slevové poukázky,
 kterou máte v peněžence.
Můj šatník se sice rozroste, 
takže kdeže je pravidlo deset a dost,
ale jsou to šaty,
 ve kterých se cítím úžasně, 
jako v druhé kůži.
A dárek k narozeninám je hned na světě.
Doma už troje šaty odtamtud mám, 
které krásně sedí a jsou pohodlné 
a jedny z nich dokonce nosím už pátým rokem 
a jsou stále krásné.

A ano, připadám si v nich šik po francouzsku :-)





















A co jsem si tedy z této oblasti vzala za své nebo se o to alespoň chci pokusit?


1. nemá cenu mít přecpané skříně a schovávat něco na horší časy a  co vám nesluší 


2. je prima zamyslet se nad tím, co vám sluší a najít si svůj styl


3. když si pořizujete oblečení, tak kupovat s rozmyslem tak, co k čemu se bude hodit,
 aby se dalo dobře navzájem kombinovat 
a dalo se vymyslet hned několik out - fitů ze základních kousků šatníku 


4.není nutné mít sezónní hity,
 ale nosit to, v čem se sám člověk bude cítit dobře


A co vy?
Jak jste na tom se schovánání oblečení typu:
 to se ještě bude hodit?
Máte také svůj oblíbený styl?


Mějte se krásně a buďme šik!
 Třeba po francouzsku :-)


Vaše Radka





21 komentářů:

  1. Raduško...už dlouho se snažím řídit se právě výše popsanými pravidly. Před měsícem jsem vyřazovala věci ze své skříně já. Měla jsem dva obrovské pytle, které jsem ani utáhnout nemohla.
    Já ráda nosím černou, bílou a temně modrou barvu, ale přiznám se, že i pár červených věcí mám. Nejhorší je, že nemám úplně šik postavu. Pár kilo dolů by se hodilo ☺ a to by se pak nakupovalo.
    Přeji fajn dny a hezké další doplňování šatníku.
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Marti, moc Ti děkuji za Tvůj komentář. Já sice kila až tolik řešit nemusím, ale zase mám problém s tím, že jsem prcek. Tudíž veškeré kalhoty si musím nechat zkracovat, rukávy jsou mi delší, takže tam, kde to nevypadá blbě, je ohnuji, nebo vykasávám, a mám neskutečně popelčí nohu. Takže kupuji boty stylem, to mi je, tak to beru :-) Měj se moc krásně a přeji, ať se Ti daří pravidly řídit co nejvíce! Radka

      Vymazat
  2. Radu moc zdravím,
    ju já se to naučila už dávno, co si rok nevezmu, letí z domu. Tak šatník stále udržuji v snesitelné velikosti. Já miluji oblečení s lehce romantickým nádechem, asi jediné co nenosím jsou leginy a sukni nemám ani jednu. Barvy mám ráda jemně pastelové, černou nenosím. Ráda se oblékám žensky, ale ne vyzývavé, jsem vysoká, štíhlá, tak si na sebe mohu vzít celkem cokoliv. Ale pro co mám slabost jsou kvalitní zahraniční kabelky...
    díky za Tvé super příspěvky a recepty pa Zuzka morkusovic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Zuzko, moc Ti děkuji za Tvou vyčerpávající odpověď. Doufám, že se mi bude dařit, jako Tobě, takto šatník stále udržovat "aktualizovaný". Vyjádřila jsi to za mě - také se mi líbí ženská móda, ale ne vyzývavá. Myslím, že takové období se hodí pro slečny a tohle už je za mnou :-) Já naopak černou mám ráda, i když je pravdou, že jsem dříve měla v této barvě mnohem víc oblečení a nyní už jen pár kousků. A co se týká kabelek, v tohle snad ženská nejsem :-) Sice jich pár mám, ale dalo by se to spočítat na prstech jedné ruky + možná ještě jedna navíc. Přeji Ti krásný zbytek dne a děkuji za návštěvu! Radka

      Vymazat
  3. Nedávno jsem se vrhla do své skříně a protřídila vše, co opravdu nenosím a nebo mi nesluší a hlavně to, do čeho už určitě nezhubnu! :-) Jo, stálo to za to! Dvě narvané tašky jen triček a halenek, další zase příště :-)
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, jsem moc ráda, že v tomhle úklidu šatníku nejsem sama. U některých kousků to bylo sice váhání, ale zavřela jsem oči, hodila to do pytle a snažila jsem se na to nemyslet :-) Krásný zbytek dne! Radka

      Vymazat
  4. Ahoj, tak já četla knížku Jak se stát pařížankou ať žijete kdekoliv také hezké čtení plné rad.
    Jinak šatník se snažím také třídit, ale moc dobře mi to nejde. Budu muset opět protřídit. Jediné co třídím pravidelně jsou šatníky dětí, tam vyřazuji malé věci a třídím - po malém posílám dál a po malé něco putuje do šatníky malého - tepláky a bundy, občas i nějaké rifle či tričko které záměrně kupuji pro malou klučičí a zbytek posílám dál. Mám kamarádky, které věci po dětech schovávají. No ale to nejde. Se mnou je to horší. To většinou trička které už nenosím ven přesunu na doma a pak mám plné skříně. Asi budu muset vyházet ty staré oprané domácí trička a dát místo nich novější které byly určené na ven a už je nenosím.
    Šaty jsou krásné. Já teď také nastoupila po letech na mateřské do práce a většina šatníku byla sportovní, ale jak jsi psala tak jsem také začala nosit víc šatů - mě se líbí značka Desigual a nedávno jsem si ve slevě koupila 2 šaty. Takže se mi šatník rozrůstá pomalu. Budu muset opravdu prohrabat šatník abych měla místo na nové kousky na zimu. Budu potřebovat nějaký ten nový tepleší svetr a kalhoty nebo teplejší sukni neb mám jenom rifle.
    Krásný den Tereza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Terezko, nejprve bych chtěla poděkovat za tip na další knížku, třeba na ní taky dojde :-) Co se týká šatníku dětí, tam to také dělám celkem pravidelně - protože děti rostou a tam už je jasné, že prostě kráté kalhoty nebo mikinu už prostě nosit nebudou. Když jsem byla ještě na mateřské, vše jsem fotila a vkládala na mimibazar. a vždycky mě potěšilo, když se to prodalo. Teď už mě to nějak nebaví, i když mám zase uchystanou kupičku věcí, kterou bych ráda dala k prodeji. Po dětech jsem si nechala pouze pár kousků, když byly miminka, abych měla památku. ale kdybych měla vše skladovat, za chvilku bychom se domů ani nevešli. Jinak to přesouvání přesně znám a pak se mi hromadily ve skříníc kupičky, do kterých stejně nikdo nikdy nesáhl.
      Moc děkuji za pochvalu šatů, jsem z nich nadšená! Desigual je krásný, mám 2 tuniky. Šaty se mi tam líbily pouzdrové, ale vzhledem k tomu, že jsem malé postavy, netroufla bych si je objednat, aby mi vůbec seděly a nebyly příliš dlouhé. Přeji Ti, aby Ti v tvém šatníku přibývaly kousky, ve kterých se budeš cítit šik! Měj se krásně! Radka

      Vymazat
    2. Ahoj Radko, tak jsem si koupila oba díly a hned jsem se do prvního začetla. Je to krásné čtení při kterém se člověk nad sebou opravdu zamyslí. Obzvlášť se mi líbil odstavec o prošoupaných leginách a hned jsem si vzpomněla na svoje dvě oblíbená trička - dříve venkovní, poté přesunuty na domácí u kterých jsem si při posledním žehlení všimla malé dírky, ale říkala jsem si, že na doma je to dobré. Tak už si to říkat nebudu a prostě je vyřadím.
      Já si myslím, že je to výchovou našich rodičů - ty také nic nevyhozovali. Prostě byla taková doba. Pamatuji si, že babi věci co už nenosila na ven přesunula na doma a pak je odvezla na dotahání na chatu. No a nás to naučili. Dělala to tak ona, dělá to tak moje mamka a já to převzala. No a nejsem v tom sama. Moje tchýně a vlastně spousta ženských co znám to tak dělají. Co je už na ven ošklivé přesunou na doma, darují to někomu na chalupu. Chtěla bych se to ale odnaučit. Nechci mít byt zahlcený hadry. První krok jsem učinila už loni. Řekla jsem si, že nebudu kupovat věci ve slevách a levných řetězcích. Raději si koupím jeden dražší kvalitní kousek, než 10 levných, které po pár vypráních vypadají jako 100 let staré. Snažím se pomalu vyměnít šatník za nadčasové kousky, které nebudou na jednu sezonu a vydrží mi i pár let - například moje oblíbené bílé tričko z Pietra Filipi - mám ho už 13 let, bylo na léto úžasné, ale letos jsem zjistila, že se začíná na zádech sypat, takže šlo do domácích a budu si muset koupit nové. Snad seženu podobné. Myslím si, že na kvalitních věcech se nemá šetřit.
      PS: K šatům Desigual - jedny pouzdrové mám. Jsem vysoká cca 175 a mám je tak 10 cm nad kolena. Chce to vyzkoušetl
      Krásný den Tereza

      Vymazat
  5. K takémuto generálnemu poriadku sa vo svojom šatníku chystám už dlhšie. Ak to takýmto spôsobom preriedim, tak sa veľa políc uvoľní. A v tom našom šatníku je to už naozaj nutné. Ja som ako škrečok. To sa ešte zíde, to ešte ponosím, ale i tak sa vrhám vždy po najobľúbenejších kúskoch.
    Radka šatôčky sú nádherné a spolu so svetríkom krása. Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Andrejko, spousta žen to má asi podobné. A stejně pak ráno vzdycháme, že nemáme co na sebe. Když se pokusíme oblečení zredukovat jen na to, co nám opravdu sluší a v čem se cítíme dobře, myslím, že tenhle problém odpadle. Protože nám tam zůstanou jen oblíbené kousky a vždy si vybereme :-) Měj se krásně a hezký zbytek dne! Radka

      Vymazat
  6. Radu, já jsem nevyhazovací typ, skříně narvané a přitom nemám co na sebe. styl jsem doposud nenašla a už se to asi nezmění. mně totiž oblíkání nikdy nebavilo, což mě fakt štve.
    ty šaty jsou přenádherné, fakt jak z Paříže.
    krásný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Majko, je to asi všeobecně problém nás žen, že nerady něco vyhodíme. Přesto si musíme uvědomit, že stejně nic z toho, co je dole nebo vzadu ve skříni už nikdy nevytáhneme na světlo boží :-) Opravdu jsem byla překvapená, co skříň skrývala :-) Za pochvalu Ti mockrát děkuji, udělala jsi mi velikou radost, že to cítíš jako já! Měj se krásně a hezké pozdravy! Radka

      Vymazat
  7. Milá Radko, já s tříděním šatníku problém nemám, oblečení se zbavuji celkem bez výčitek a když se nikdo nedívá, sáhnu i do skříně manželovi a holkám. Ale nemůžu jinak než velmi velmi pochválit vaše nové šaty, jsou opravdu nádherné, v kombinaci se svetříkem dokonalé. Já na takovéhle mít nikdy nebudu, ne tedy snad finance, ale rozměry, bohužel, ale strašně ráda bych je nosila a tak aspoň obdivuji u druhých. Ať se vám dobře nosí celé letošní krásné lét Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Pavlo, chtěla bych Vám strašně moc poděkovat za Váš komentář! Myslím, že každá žena dokáže být krásná, ať má proporce jaké chce. Ne vždy jsem měla postavu jakou mám a věřte, že i já ji nemám dokonalou. Jsem malá a moje nohy by mohly být delší :-) Ale je to o tom, jak si přidpadáme a jak si věříme. A každá z nás jsme krásná a jedinečná! Mějte se krásně a hezké léto! Radka

      Vymazat
  8. Radu, velmi inspirativní příspěvek - myslím, že teoreticky to víme všechny, ale ten skutek...
    Vybrala sis krásné šaty, taky jsem na ně koukala, ale víc mi sluší pouzdrové... mimochodem, šaty - i já začala před pár lety zase nosit šaty a opravdu nelituji.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Helenko, to je přesně ono, víme to, ale udělat něco pro to, to už není tak jednoduché :-) Helenko, pouzdrové šaty se mi také hrozně líbí, ale zatím mám doma pouze jedny, nenarazila jsem zatím od té doby na žádné, které by mě uchvátily, nebo které by mi hezky seděly. Ale nikdy neříkej nikdy.... Člověk když vklouzne do šatů, zapne zip, obuje si boty na podpatku, začne si připadat tak nějak hezky, sama pro sebe! Krásný zbytek dne a hezký nadcházející víkend! Radka

      Vymazat
  9. Radu, naplánovala jsem si, že o prázdninách šatník proberu.Ještě jsem se k tomu nedostala, ale předem vím, že všechno vyzkouším a stejně to strčím zpátky...co kdyby někdy.....
    Přitom těch triček,která roky nenosím .....plánuji, že je rozstříhám a zkusím utkat na stavu kobereček.
    Budu si muset pravidla několikrát zopakovat a přestat syslit :o))
    Šatičky Ti moc chválím......
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, vidíš, ale už máš alespoň plán , že to co vyřadíš, že se zužitkuje. Třeba zrovna to Ti pomůže k prostřídění a vyřazení nenošených kousků. I tohle může být motivace :-)
      Děkuji za pochvalu a měj se krásně a užívej prázdniny, letos vám počasí přeje! Radka

      Vymazat
  10. Radka, v prvom rade Ti chcem popriat vsetko len to najlepsie k narodeninam :-) Vybrala si si nadherny darcek...saty su prekrasne :-) U mna je to s triedenim oblecenia tazke...ked sa aj odhodlam, ze nieco vyhodim, vzdy mi to pride luto a vratim to do skrine, ze nabuduce :-) Nemam vyhraneny styl, ale riadim sa podla nalady, takze u mna v satniku je vsehochut...ale Ty si to dokazala...klobuk dole :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Dodatečně všechno nejlepší k narozeninám! :) Ty šaty jsou naprosto dokonalý! :)
    Jinak mě čeká úklid skříně v blízké době, protože mě čeká stěhování, tak že toho snad hodně vyhodím, stejně nosím tak 1/3 věcí :D

    OdpovědětVymazat